P. Krzemiński: Zalety i wady arcydzieła Chateaubrianda „Geniusz chrześcijaństwa”

Fot. Tama66, pixabay.com
2

Geniusz chrześcijaństwa (1802) został podarowany Francji przez Opatrzność. Trudno twierdzić inaczej. Po czasach największego bluźnierstwa w historii Europy jakim była rewolucja francuska, która paliła katedry, mordowała księży, a z małżeństwa uczyniła prostytucję, którą ogłaszało się na łonie natury, wybitny literat romantyzmu Chateaubriand napisał książkę sławiącą piękno chrześcijaństwa. Pod pewnym względem sytuacja polityczna mu sprzyjała. Napoleon odrzucał radykalizm rewolucji, ale wykorzystywał przy tym religię do własnych celów, kiedy przestała mu sprzyjać, odrzucił ją w całości.

Co takiego napisał ten francuski pisarz, że obudził francuskie serca, które nużyły się w chrześcijańskiej krwi, w grabieży dóbr kościelnych i profanowaniu najświętszych sakramentów? Podjął się ukazania całej mistyki chrześcijaństwa, coś co wydawało się niemożliwe, a jednak taki cel obrał Chateaubriand. W swoim dziele pisał o doktrynie katolickiej, cnotach chrześcijańskich, poetyczności religii Chrystusa, czy o literaturze religijnej. Zaczytywała się w tym cała Francja, niestety była to moda, która dała chwilowe otrzeźwienie. Dzisiaj Francuzi boją się nawet figury Michała Archanioła, którą usuwają z centrum miasta. Jeżeli to śmieszna mitologia, to dlaczego tak bardzo Francuzi nie mogą ścierpieć tego anioła? Nawet używając czystego rozumu należy wyśmiewać się z ich strachu, ponieważ wyraża on naturalne obawy wewnątrz człowieka, które mówią mu, że obróci się w pył i nie powstanie już w chwale, jeżeli nie będzie przestrzegał boskiego prawa.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Francuski romantyk roztapia swoimi opisami najtwardsze serca. Nawet protestanci powinni poczuć uniesienie, kiedy czytają jego opis Najświętszej Maryi:

Ci, co w przeczystej Królowej Aniołów ujrzą tylko bezwstydne misteria, zaprawdę godni są pożałowania. A przecież można by powiedzieć rzeczy prawdziwe wzruszające o tej śmiertelnej kobiecie, która stała się nieśmiertelną matką Boga Odkupiciela, o owej Maryi, będącej zarazem dziewicą i matką, uosabiając dwa najbardziej boskie stany kobiety, o tej córce starożytnego Jakuba, przychodzącej z pomocą ludzkiej biedzie i poświęcającej swego Syna, aby zbawić ród swych ojców. Owa czuła pośredniczka, stojąc pomiędzy nami a Przedwiecznym, z właściwą dla swojej płci dobrocią otwiera dla naszych smutnych wyznań serce przepełnione litością i uśmierza gniew Boga: oto zachwycający dogmat, który łagodzi lęk przed Bogiem, wprowadzając piękno między naszą nicość a Boski majestat! (F.R.Chateaubriand, Geniusz chrześcijaństwa, Dębogóra 2003, str. 55, tłum. Anna Loba.)

Tam gdzie Francuz opisuje katolicką mistykę, Tradycję, obrzędy i naukę, tam trudno się nie zachwycić, autor ukazuje duszę romantyka, którego unosi blask świecy, piękno ołtarza i naszego Boga ukrytego w Eucharystii. Jest to niewątpliwa zaleta utworu.

Jednak jako osoba, która kocha literaturę, miałem duże wątpliwości, kiedy autor porównywał poetykę chrześcijaństwa do utworów z czasów Imperium Rzymskiego i starożytnej Grecji. Chateaubriand przekonuje, że chrześcijaństwo jest we wszystkim wznioślejsze i piękniejsze od utworów starożytnych. Według mnie to nie jest prawdą. Chrześcijaństwo nie dlatego promieniuje i oświeca rozumy ludzkie, że jest wspanialsze od poezji Homera i mitologii greckiej. W zasadzie piękne ciała bogiń greckich, najad i rusałek w oku człowieka, będą miały więcej piękna od cnoty chrześcijańskiej. Siła religii Chrystusa tkwi w czymś zupełnie innym. Ono nie ma konkurować z innymi tradycjami o piękno. Chrześcijaństwo przewyższa wszystkie inne systemy i wierzenia, tym że wyraża prawdę o odkupieniu człowieka przez samego Boga. Prawda jest tu kryterium kluczowym i decydującym. Katolika nie przekona poganin, który pokazuje piękno ludowości i natury. Dlatego, że poganin w dziele Boga widzi samego Boga, nie chce szukać dalej i głębiej. Chrześcijanin musi pielgrzymować, odrzucić piękno, jeżeli te nie współdziała z bożym dziełem. Któż odmówi piękności greckiej Afrodycie? A jednak modlimy się do Chrystusa, a nie do Afrodyty.

Powinniśmy jednak zrozumieć zamiary Chateaubrianda, który wiedział, że serca Francuzów zaczytanych w mędrkach filozoficznych, nie przekona się blaskiem prawdy, a urokiem poetyki. Dlatego jego dzieło należy uznać za jedno z najbardziej wartościowych w historii francuskiej literatury.

Przeczytaj także:

P. Krzemiński: Zapomniana apologetyka katolicka

Może ci się spodobać również Więcej od autora

% Komentarze

  1. KATOLIK mówi

    Francja otrzymała ogromnie dużo , wiarę i wielkich myślicieli, jej kultura przewyższała wszystko co w Europie mogliśmy uświadczyć. Jednak coś poszło źle, szatan pan tego świata zdołał zawładnąć narodem Francji, zdołał wyrwać Boga z duszy Francuzów, czego rezultatem jest upadek duchowy i co za tym idzie moralny NF. Jak to się kończy, zbezczeszczeniem świątyń katolickich, burzeniem wszystkiego co z wiarą związane. Wyrzucili Boga z serc, dlatego przyjdzie na Naród Francuski zagłada tak, jak przekazuje nam Apokalipsa Św Jana. Nie widzą znaków(spalona Katedra Notre Dame), prześladowanie duchownych, burzenie katedr katolickich. Na naszych oczach idzie zagłada, będzie strasznie, tak strasznie , jak straszni są czterech jeźdźcy apokalipsy.

  2. MAREK mówi

    Jan Paweł II w 1985 roku: „Francjo, najstarsza córo Kościoła, co zrobiłaś ze swoim chrztem?”. Myślę, że to pytanie należy postawić dziś wszystkim krajom należącym do europejskiej Christianitas, także Polsce.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.