Zagrożenia XXI wieku, czyli wyłudzenia telefoniczne – jak się przed tym chronić?
Globalna cyfrowa rewolucja niesie liczne korzyści dla ludzi, ale wiąże się też z wieloma zagrożeniami. Jednym z nich są oszustwa – zarówno te internetowe, jak i telefoniczne. Obawiasz się, że staniesz się ofiarą? A może chcesz chronić bliskie osoby przed wyłudzeniami? Poznaj rodzaje wyłudzeń telefonicznych i zacznij się skutecznie chronić!
Próby kradzieży danych osobowych były, są i na pewno będą. Mają na celu przejęcie pieniędzy z konta bankowego lub wykorzystanie zgromadzonych danych do osiągnięcia korzyści finansowej. Przestępcy stosują różne techniki manipulacji, aby zyskać zaufanie ofiary.
Nie chcesz narażać się na konsekwencje? Poznaj ostatnio sprawdzane numery telefonów.
Jak możesz ochronić się przed niechcianymi połączeniami?
Możesz stać się ofiarą wyłudzenia telefonicznego o każdej porze dnia i nocy. Na szczęście da się skutecznie bronić przed takimi atakami. Skorzystaj z kilku wskazówek:
- Blokuj nieznane numery, które wydają Ci się podejrzane.
- Nie odbieraj połączeń od nadawców, których nie znasz.
- Weryfikuj informacje u źródła, np. w banku, zanim podejmiesz jakiekolwiek działania.
Pamiętaj też o tym, że możesz korzystać z aplikacji antyspamowych. W ten sposób telefon automatycznie zablokuje numer telefonu, który widnieje w bazach jako podejrzany.
Jakie są najpopularniejsze zagrożenia związane z wyłudzeniami danych przez telefon?
Wyłudzenia danych przez telefon stanowią poważne zagrożenie dla Twoich finansów
i bezpieczeństwa osobistego. Oszuści wykorzystują podszywanie się pod instytucje, manipulację emocjami i socjotechnikę, by uzyskać poufne informacje. Największym ryzykiem jest utrata pieniędzy lub kradzież tożsamości.
Powszechnie znane rodzaje zagrożeń to:
- Phishing – w tym przypadku oszuści podszywają się pod znane instytucje i organizacje w celu wyłudzenia danych osobowych, loginów i haseł.
- Smishing – to odmiana phishingu, która dotyczy wysyłania fałszywych wiadomości SMS, np. o niezapłaconej fakturze z linkiem do płatności.
- Spoofing – polega na fałszowaniu numeru telefonu pojawiającego się na ekranie odbiorcy.
W Polsce częste są próby wyłudzeń w ramach oszustwa „na wnuczka”. Jak to działa?
Otóż przestępcy w tym przypadku stosują następujący schemat: oszust podszywa się pod członka rodziny (najczęściej wnuczka) i prosi o pilną pożyczkę.
Jak działają przestępcy telefoniczni? Dowiedz się, jak rozpoznać oszustwo!
Szybka weryfikacja telefonu nieznanego rozmówcy to podstawa. W ten sposób zawsze łatwo ocenisz czy nie padłeś ofiarą vishingu lub innej formy wyłudzeń. Możesz też łatwo rozpoznać, kiedy połączenie przychodzące jest próbą wyłudzenia.
Cyberprzestępcy oprócz powtarzających się schematów działania mogą zdradzić się swoim zachowaniem. Po odebraniu połączenia będącego próbą wyłudzenia rozmówca:
- próbuje szybko nakłonić Cię do działania;
- jak najszybciej przekazuje informacje, aby wprowadzić tzw. zamęt informacyjny;
- za wszelką cenę próbuje identyfikować się jako, np. pracownik banku
(ciągle powtarzając to).
Kiedy mimo próśb o podanie danych osobowych dzwoniący unika odpowiedzi – wtedy masz pewność, że to próba wyłudzenia.
Artykuł sponsorowany